Instagram Meminta Pengguna Berhenti Menyiarkan Semula Video TikTok ke Reels?

Instagram Meminta Pengguna Berhenti Menyiarkan Semula Video TikTok ke Reels?

Instagram Adam Mosseri mengesahkan perubahan baharu yang dibuat syarikat itu bertujuan memastikan kredit diberikan kepada pencipta asal. Terdapat tiga perubahan yang muncul, iaitu tag produk tersedia untuk semua pengguna, pengkategorian pengguna, dan promosi kandungan asli.


“Jika anda mencipta kandungan baharu, anda sepatutnya mendapat lebih banyak pujian daripada mereka yang hanya berkongsinya. Kami melakukan lebih banyak untuk mencuba dan memberi ganjaran kepada kandungan asal daripada kandungan yang dimuat naik semula," kata Mosseri dalam video.


Meta telah menekankan Facebook dan Instagram sebagai platform berfokuskan kandungan, bukan sebagai alat untuk orang ramai berhubung dengan rakan mereka. Kedua-dua platform telah melabur dalam banyak perkara, seperti alat beli-belah yang merupakan cara untuk pencipta membina khalayak. Syarikat berharap kaedah ini akan menarik pencipta untuk berhenti menjadi pencipta TikTok dan Youtube.


Ketua Pegawai Eksekutif Meta Mark Zuckerberg berkata ciri Reels ialah format kandungan yang paling pesat berkembang syarikat setakat ini dan boleh didapati di Facebook dan Instagram. Walau bagaimanapun, sesiapa yang menggunakan Reels tahu ia adalah klon TikTok. Selalunya, video TikTok dimuat naik semula di Instagram pada ciri Reels.


Untuk mengatasinya, ranking kandungan Reels yang mempunyai logo TikTok akan diletakkan di bahagian bawah supaya pengguna lain jarang melihatnya. Melalui perubahan baharu, Instagram akan menentukan kandungan yang dianggap asli.


Walau bagaimanapun, perubahan baharu akan menjadi masalah besar bagi pengagregat akaun, yang menyiarkan banyak meme dan aliran yang sangat popular tetapi sering dituduh mencuri kandungan dan kredit. “Memandangkan kami lebih menumpukan pada pengesyoran, menjadi lebih penting lagi bahawa kami tidak terlalu menilai agregator. Kerana ia akan memberi kesan buruk kepada pencipta dan Instagram dalam jangka masa panjang,” katanya


Menolak kandungan asal pada produk sosial Meta bukanlah perkara baharu. Platform Meta mempunyai khalayak terbesar, tetapi TikTok, Twitter dan lain-lain cenderung menjadi tempat meme dan aliran baharu dicipta. Jika Instagram dan Facebook ingin menjadi platform pencipta yang berjaya, mereka perlu mencari cara untuk mengubahnya. 

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!