Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, TikTok telah mula menguji menawarkan koleksi kecil permainan mini dalam aplikasinya, lapor TechCrunch. Terdapat sembilan permainan yang tersedia sebagai sebahagian daripada inisiatif ini, yang boleh ditambahkan pada video sebelum ia dimuat naik dengan menggunakan pilihan "Tambah pautan" dan memilih "MiniGame." Penonton boleh memainkan permainan terpaut dengan mengetik pautan yang muncul di bawah nama pengguna akaun semasa video sedang dimainkan. Apabila bermain permainan, terdapat pilihan untuk merakam permainan dan kemudian menyiarkannya sebagai TikTok.
Jurucakap TikTok mengesahkan perintis itu dalam satu kenyataan yang diberikan kepada TechCrunch: “Kami sentiasa mencari cara untuk memperkayakan platform kami dan kerap menguji ciri dan integrasi baharu yang membawa nilai kepada komuniti kami. Pada masa ini, kami sedang meneroka membawa permainan HTML5 ke TikTok melalui penyepaduan dengan pembangun dan studio permainan pihak ketiga." TechCrunch melaporkan bahawa ujian itu direka untuk meneroka cara pengguna TikTok berinteraksi dengan dan mencipta kandungan di sekitar, permainan.
TechCrunch melaporkan bahawa permainan itu tersedia di AS, dan kami telah mengesahkan bahawa ia turut hadir dalam versi apl UK. Sembilan permainan itu dibangunkan oleh beberapa studio permainan pihak ketiga, menurut TechCrunch, termasuk Vodoo, Nitro Games, FRVR, Aim Lab, dan Lotem. Reuters mencatatkan bahawa ByteDance membeli studio permainannya sendiri tahun lepas Teknologi Moonton yang berpangkalan di Shanghai.
Pelancaran juruterbang itu berikutan laporan daripada Reuters bahawa TikTok merancang untuk membuat "dorongan besar" ke dalam permainan. Perkhidmatan itu dipercayai meneroka kawasan itu sebagai cara untuk menggalakkan pengguna meluangkan lebih banyak masa dalam aplikasi dan meningkatkan hasil pengiklanannya. Tiada satu pun permainan semasa kelihatan mengandungi iklan atau menawarkan pembelian dalam apl, dua kaedah biasa untuk mengewangkan permainan mudah alih.
TikTok hanyalah platform media sosial terkini untuk meneroka menggunakan permainan sebagai cara untuk meningkatkan penglibatan. Pada awal sejarahnya, Facebook memikat pembangun aplikasi untuk membina permainan dan perkhidmatan lain pada platformnya, yang Zynga gunakan untuk mencipta salah satu permainan sosial paling popular sepanjang masa dalam bentuk FarmVille (episod Land of the Giants ini menawarkan hebat melihat tempoh sejarah Facebook ini). Dan hanya minggu ini, Snap membawa permainan realiti tambahan ke Snapchat. Malah Netflix cuba menggunakan permainan sebagai cara untuk menawarkan lebih nilai kepada pelanggannya.
Platform media sosial ByteDance tidak asing lagi dengan permainan. Reuters sebelum ini melaporkan bahawa permainan telah boleh dimainkan melalui aplikasi versi Cina (Douyin) sejak 2019, dan ia sudah membenarkan pengguna untuk menstrim permainan secara langsung yang dimainkan di tempat lain. November lalu, ia mengumumkan perjanjian dengan Zynga untuk membawa permainan yang dipanggil Disco Loco 3D secara eksklusif ke TikTok (walaupun, mengelirukan, permainan ini terletak di luar bahagian "MiniGame" baharu menu "Tambah pautan"), dan pada bulan ini , ia juga menawarkan permainan lain yang dipanggil Garden of Good.
Pelancaran terbaru ini menunjukkan rancangan TikTok untuk permainan di platformnya masih lebih besar.