Gangguan Selalunya Muncul Semasa Persidangan ZOOM? Inilah Cara Menghilangkannya


Penggunaan aplikasi persidangan video seperti Zoom Meeting semakin meningkat di persekitaran maya masa kini.


Dalam menampung sebilangan besar orang, tidak jarang menemui pelbagai halangan dalam pelaksanaannya.


Sama ada perjumpaan atau persembahan, gangguan sering timbul dari para peserta di dalam bilik.


Jenis gangguan agak berbeza, seperti mikrofon peserta dihidupkan, perkongsian skrin dari peserta lain secara tiba-tiba, atau bahkan orang yang tidak dikenali memasuki ruang Mesyuarat Zoom kami.


Nampaknya, ada beberapa cara untuk memanfaatkan ciri-ciri dalam Zoom Meeting untuk menghilangkan gangguan ini.


Inilah yang harus dilakukan oleh pengguna, seperti yang dipetik dari halaman sokongan Zoom.


1. Manage Screen Sharing


Untuk mengelakkan gangguan paparan seperti peserta tiba-tiba melakukan perkongsian skrin, anda boleh menghadkannya.


Walaupun telah dinyatakan dalam peraturan di ruang Mesyuarat Zoom, mungkin ada jurang yang terlewat. Anda boleh membagikannya dengan sengaja atau tidak sengaja.


Anda boleh menghadkan Perkongsian Skrin ini dengan mengetuk anak panah pada bahagian 'Kongsi Skrin' di bahagian bawah skrin.


Kemudian, pada menu 'Opsyen Perkongsian Muka', pilih pilihan 'Hanya Tuan Rumah' tepat di bawah soalan 'Siapa Boleh Kongsi?'


Itu akan memberikan kawalan perkongsian skrin hanya kepada Host of the Zoom Meeting event.

2. Manage Participant

Terdapat pelbagai kemampuan untuk menguruskan peserta yang mengambil bahagian dalam Zoom Meeting yang dijalankan. Namun, sekurang-kurangnya ada tiga perkara yang paling penting.


Redamkan mikrofon peserta. Tuan rumah dapat menyekat suara yang tidak diingini, mengganggu, atau tidak sesuai yang datang dari peserta. Tuan rumah boleh mematikan mikrofon peserta secara manual satu persatu atau mematikannya sekaligus.


Pengguna juga dapat mengaktifkan 'Mute Upon Entry' dalam tetapan Zum untuk mengelakkan mikrofon menyala ketika peserta masuk.


Selain itu, Host dan Co-Host dapat menjeda mesyuarat untuk membuang atau melaporkan peserta yang melanggar peraturan.


Ketuk ikon 'Keamanan' untuk mengaktifkan 'Gantung Aktiviti Peserta' untuk menjeda semua video, audio, sembang, anotasi, perkongsian skrin dan rakaman. Setiap ciri boleh diaktifkan semula oleh tuan rumah.


Penganjur juga boleh mengehadkan hanya pengguna yang masuk dengan akaun mereka untuk dapat menyertai acara tersebut.


Ini secara langsung dapat mengehadkan peserta yang tidak mempunyai akaun untuk mengambil bahagian di Zoom Meeting room. Kaedah ini berguna jika anda ingin mengawal senarai tetamu terhad seperti rakan pejabat atau pelajar sekolah.

3. Waiting Room

Ruang Tunggu adalah kawasan sebelum bilik utama yang menghentikan peserta untuk sementara waktu sehingga mereka mendapat kebenaran.

Tuan rumah dapat menyesuaikan tetapan Ruang Tunggu untuk kawalan tambahan, dan pengguna bahkan dapat memperibadikan pesan yang dilihat orang ketika mereka memasuki Ruang Tunggu.

Dengan cara itu, mereka tahu mereka berada di tempat yang betul. Mesej yang disampaikan biasanya mengandungi peraturan yang berlaku di ruangan utama Zoom Meeting.

Di samping itu, ini juga merupakan peluang bagi Host untuk memilih siapa yang dapat memasuki ruangan utama Zoom Meeting, agar para peserta dapat dipantau dengan lebih teliti.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!