Instagram Mahu Beralih Ke Aplikasi Video Yang Serupa Dengan Tiktok

Instagram mengatakan ia akan beralih dari media sosial berasaskan foto untuk fokus pada video seperti Tiktok.

Menurut Adam Mosseri, ketua perkhidmatan media sosial, kaedah ini dilakukan untuk menjangkakan kejayaan perkhidmatan berasaskan video lain seperti Tiktok dan Youtube.  Kedua-dua perkhidmatan ini dianggap sebagai ancaman serius kepada Instagram.


Oleh itu, Instagram merancang untuk melaksanakan beberapa reka bentuk baru agar sesuai dengan trend semasa.


"Kami bukan lagi aplikasi berbagi foto atau foto berbentuk persegi," jelasnya dalam sebuah video di Instagram.

Instagram juga bereksperimen sehingga pengguna dapat memilih untuk dapat menonton video dalam ukuran layar penuh di halaman garis masa mereka.


Video ini juga akan menunjukkan tayangan dari akaun yang tidak mereka ikuti.  Sama dengan yang disediakan oleh Tiktok.

"Kami juga akan mencuba bagaimana menunjukkan lebih banyak video," jelas Mosseri dalam video tersebut.  "Anda akan melihat kami melakukan sesuatu atau bereksperimen dengan perkara dalam perkhidmatan dalam beberapa bulan mendatang.


Menurutnya, sedang berlangsung persaingan yang sangat serius.  Di tengah populariti TikTok dan YouTube, Mosseri mengatakan bahawa dia ingin menjadi sebahagian daripada kek yang dinikmati oleh Snapchat dan TikTok.

Instagram telah membuat pelbagai kemas kini ciri dalam beberapa bulan terakhir.  Pada bulan Ogos 2020, platform melancarkan fitur video pendeknya Reels, yang membolehkan pengguna Instagram membuat kandungan dengan overlay audio yang serupa dengan apa yang berlaku di TikTok.

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!