TikTok Ads Cara Memasang dan Tips Agar Iklan Dilihat oleh Orang Ramai

TikTok Ads Cara Memasang dan Tips Agar Iklan Dilihat oleh Orang Ramai

Iklan TikTok boleh menjadi cara untuk mempromosikan perniagaan anda dengan memanfaatkan populariti media sosial. Populariti TikTok memang menjadi tarikan untuk dijadikan medium promosi.


Memang tidak dinafikan aplikasi TikTok kini menjadi antara media sosial yang paling banyak digunakan di pelbagai negara. Digemari ramai orang, tidak hairanlah platform ini menjadi tempat kegemaran untuk mengiklan.


Mempunyai lebih 800 juta pengguna aktif setiap bulan, sudah tentu siapa yang tidak berminat untuk beriklan di platform TikTok. Banyak jenama kini menjual produk dan perkhidmatan mereka melalui aplikasi video pendek ini.


Anda juga mempunyai potensi untuk mengaut keuntungan yang lebih besar dengan meletakkan iklan di TikTok. Kemudian, bagaimana untuk memasang Iklan TikTok?


Mengenai Iklan TikTok


Iklan TikTok ialah alat yang menyediakan penyasaran, pembuatan iklan, laporan cerapan dan ciri pengurusan iklan untuk pencipta di TikTok. Alat ini boleh membantu jenama untuk mendapatkan perhatian pengguna TikTok.


Platform Iklan TikTok mampu menyasarkan jantina, lokasi, umur, minat dan pembolehubah unik yang lain. Iklan TikTok pada masa ini mempunyai dua pilihan belanjawan, harian atau seumur hidup.


Kehadiran dua pilihan ini akan menjadikan belanjawan fleksibel. Jadi, bajet boleh adjust ikut keperluan entiti perniagaan semasa kempen atau iklan.


Pengiklan juga boleh memanfaatkan ciri Khalayak Tersuai dan Khalayak Serupa untuk menjangkau khalayak baharu dengan keperluan yang serupa dengan khalayak sedia ada.


Cara Memasang Iklan TikTok 2022

TikTok Ads Cara Memasang dan Tips Agar Iklan Dilihat oleh Orang Ramai

Jika anda mempunyai perniagaan atau perniagaan yang sedang dibangunkan, platform TikTok ialah medium promosi yang disyorkan semasa. Dengan ratusan juta pengguna di dalamnya, anda boleh mengembangkan pasaran sasaran anda.


Berikut ialah langkah yang perlu anda ikuti untuk membuat Iklan TikTok:


  1. Buat akaun Pengurus Iklan TikTok pada halaman TikTok untuk Perniagaan.
  2. Buat kempen baharu di TikTok dan pilih lima objektif pengiklanan.
  3. Tentukan peletakan, butiran dan sasaran Iklan Tiktok.
  4. Pilih pilihan belanjawan dan jadual.
  5. Pilih Strategi Tawaran.
  6. Pasang Iklan TikTok dan anda sudah selesai.



Jenis-jenis TikTok Ads

TikTok Ads Cara Memasang dan Tips Agar Iklan Dilihat oleh Orang Ramai


TikTok menyediakan pelbagai pilihan pengiklanan untuk pengiklan yang boleh dipilih mengikut keperluan dan khalayak sasaran. Berikut ialah lima jenis iklan dengan ciri yang berbeza.

1. Video Dalam Suapan
Video dalam suapan ialah iklan yang muncul dan digabungkan dengan kandungan lain pada Halaman Untuk Anda (FYP) anda. Khalayak atau pengguna boleh menyukai atau mengulas pada iklan tersebut.

2. Cabaran Hashtag
Cabaran hashtag juga boleh digunakan dan disertakan dalam satu jenis iklan di TikTok. Iklan ini akan muncul pada halaman Discovery dan biasanya berada di bahagian atas halaman.

3. Pengambilalihan Jenama
Pengambilalihan jenama ialah iklan yang muncul apabila pengguna baharu membuka aplikasi TikTok. Paparan iklan ini adalah skrin penuh dan tempohnya antara 3 hingga 5 saat. Pengguna boleh melangkau atau melangkau iklan ini.

4. Branded Augmented Reality (AR)
Iklan realiti tambahan berjenama menawarkan penapis dan pelekat jenama sendiri yang boleh digunakan oleh pengguna. Pastikan penapis dan pelekat dibuat menarik supaya lebih ramai orang menggunakan.

5. Iklan TopView
Iklan TopView ialah jenis iklan yang boleh dilihat di bahagian atas suapan halaman. Jadi video pertama yang penonton lihat dalam suapan mereka ialah jenis iklan ini. Iklan jenis ini sesuai untuk meningkatkan kesedaran.

Petua Membuat Iklan TikTok

Tujuan membuat atau memasang Iklan TikTok tentunya supaya iklan tersebut dapat dilihat oleh ramai orang dengan berkesan. Jika digunakan dengan betul, sasaran yang anda inginkan pasti akan tercapai. Berikut ialah petua untuk membuat Iklan TikTok dengan berkesan.

1. Buat Video Menegak
Video Iklan TikTok harus dibuat menegak, kerana format ini paling baik menyokong platform TikTok. Jadi, video menegak dengan resolusi 9:16 px pasti akan mempunyai prestasi yang lebih baik.

2. Manfaatkan trend terkini
Anda boleh memanfaatkan trend yang datang dan pergi pada aplikasi TikTok, kerana ia boleh meningkatkan tontonan penonton. Lebih boleh dikaitkan dan mengikut aliran hits, video Iklan TikTok dijamin mendapat lebih ramai penonton.

3. Video Jangka Pendek
Harus diakui, iklan yang sering muncul semasa menonton kandungan tidak disukai pengguna. Oleh itu, anda perlu mereka bentuk supaya tempoh video tidak terlalu lama tetapi masih menarik dan maklumat pengiklanan disampaikan.

Ulasan Iklan TikTok yang boleh membantu perniagaan anda berkembang dengan mengiklan di media sosial yang satu ini. Sebagai aplikasi yang kini popular di seluruh dunia, TikTok adalah medium promosi yang menarik.

Selain itu, dengan memanfaatkan petua tentang cara membuat Iklan TikTok yang berkesan, anda boleh meningkatkan potensi anda untuk memperoleh wang daripada iklan. Jadi apa tunggu lagi? Reka video terbaik anda untuk disiarkan sebagai iklan di TikTok!

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama

BACA JUGA!