Sesebuah syarikat pastinya mempunyai banyak muslihat untuk mengekalkan kewujudannya, seperti mengambil alih syarikat lain, bergabung dengan syarikat lain, hingga mengeluarkan produk yang sesuai dengan zaman. Sama seperti apa yang Meta lakukan, syarikat induk pelbagai aplikasi yang digunakan oleh ramai orang, seperti Whatsapp dan Facebook.
Meta adalah percubaan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Mark Zuckerberg untuk mengalihkan fokus syarikat kepada pengalaman digital yang mengasyikkan. Meta ialah syarikat Facebook yang dinamakan semula oleh Mark Zuckerberg.
Matlamat Meta adalah untuk membina teknologi yang boleh membantu orang ramai berhubung, mencari komuniti dan mengembangkan perniagaan. Cita-cita Meta adalah untuk bergerak melangkaui skrin dua dimensi kepada pengalaman yang mengasyikkan seperti realiti tambahan dan maya untuk membantu membina evolusi seterusnya dalam teknologi sosial.
Facebook Inc. secara rasmi menukar namanya kepada Meta Platforms Inc. pada 29 Oktober 2021. Mark Zuckerberg mendedahkan sebab perubahan ini untuk menukar imej syarikatnya, yang bermula daripada syarikat media sosial kepada skop syarikat yang lebih luas.
Tidak sewenang-wenangnya memilih nama, dia mengakui pemilihan nama meta biasanya digunakan untuk menggambarkan dunia maya baharu. Menurut Zuckerberg, Meta boleh menjadi masa depan internet mudah alih yang boleh dipercayai. Kerana, selama ini manusia sangat bergantung kepada internet untuk berinteraksi antara satu sama lain.
Sebelum ini, Facebook mempunyai banyak produk yang sangat diminati oleh orang ramai. Produk ini adalah Whatsapp, Instagram, dan juga Facebook sendiri.
Whatsapp ialah aplikasi percuma yang menyediakan perkhidmatan pemesejan dan panggilan yang mudah, selamat dan boleh dipercayai, serta tersedia pada pelbagai jenis peranti. Lapor dari digilib.uns.ac.id, aplikasi WhatsApp itu diperoleh syarikat Facebook ketika itu dengan harga 19 bilion dolar daripada Jan Kouman dan Brian Acton. Kini, Whatsapp telah menjadi peneraju pasaran bagi sektornya.
Whatsapp ialah perkhidmatan pemesejan paling popular di lebih 100 negara. Aplikasi ini mempunyai dua bilion pengguna aktif setiap hari dan merupakan salah satu aplikasi yang telah dimuat turun lebih daripada lima bilion kali, termasuk India dan Brazil. Pada 2017 dan 2019, Whatsapp ialah aplikasi yang paling banyak dimuat turun di seluruh dunia dengan 924 dan 850 juta muat turun, masing-masing.
Boleh dikatakan Facebook adalah senjata utama syarikat Meta. Dipetik daripada digilib.iainkendari.ac.id, Facebook ialah media sosial dan perkhidmatan rangkaian sosial dalam talian yang diasaskan pada 2004 oleh Mark Zuckerberg. Rangkaian sosial ini membolehkan semua orang memuat naik pelbagai maklumat tentang perkara yang boleh dilihat oleh pengguna lain.
Mengejutkan pengguna aktif Facebook terbesar kebanyakannya dari India, malah Amerika Syarikat dan Kanada hanya menyumbang 10 peratus. Negara kedua yang menjadi penyumbang terbesar kepada pengguna Facebook ialah UK dengan 66 peratus atau 45 juta pengguna.
Instagram adalah salah satu produk syarikat Meta yang baru-baru ini mula melonjak naik. Dipetik daripada eprints.umm.ac.id, Instagram ialah media sosial berasaskan imej yang menyediakan perkhidmatan perkongsian foto atau video dalam talian. Berbeza sedikit dengan Facebook, pengguna boleh menetapkan profil mereka kepada peribadi supaya foto atau video yang dimuat naik hanya dapat dilihat oleh pengikut mereka di Instagram.
Instagram pada April 202 mempunyai sekurang-kurangnya 1.5 bilion pengguna aktif. Penyumbang terbesar kepada pengguna Instagram ialah India dengan 254 juta pengguna aktif. Tempat kedua diduduki oleh Amerika Syarikat dengan 155 juta pengguna aktif. Di tempat ketiga dan keempat ialah Indonesia dan Brazil masing-masing dengan 122.5 dan 100 juta pengguna aktif.
Selain tiga produk ini, Meta turut melancarkan produk lain iaitu Meta View, Messenger, Portal, Spark AR, dan Meta Business. Akhirnya, bukan sahaja mempunyai Whatsapp, Instagram, dan Facebook yang mempunyai pendapatan terbesar untuk syarikat, Meta juga membangunkan banyak produk lain untuk menyokong kewujudan syarikat.